snelkoppelingen
Inhoud

Op uw gezondheid

Uit tal van studies blijkt dat het eten van groente en fruit het risico op ziekten verlaagt. Dit geldt met name voor hart- en vaatziekten en een aantal vormen van kanker. Ook heeft een ruime consumptie van groente en fruit een positief effect op de bloeddruk. Verder helpt het eten van voldoende groente en fruit verstopping (obstipatie) te voorkomen.

Wat is veel, wat is weinig?

Het verschilt per studie wat wordt verstaan onder een ruime danwel een lage consumptie van groente en fruit. Ook de manier waarop wordt gemeten wat de inname en het effect is, verschilt. In het algemeen kan worden gesteld dat het verschil tussen ‘veel' en ‘weinig' overeenkomt met anderhalve portie groente of fruit per dag. Iemand die veel groente en fruit eet, eet dus anderhalve portie meer dan iemand die weinig groente en fruit eet. Op basis hiervan heeft het Voedingscentrum de aanbevolen hoeveelheid gesteld op drie tot vier eetlepels groente (150 tot 200 gram) en twee keer fruit (200 gram).

  • Hart- en vaatziekten
  • Bloeddruk
  • Kanker
  • Diabetes
  • Overgewicht
  • Andere aandoeningen

Bij de groenteman is gezond genieten een keuze!




Snelkoppelingen
Dit is een activiteit van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel
illustratie illustratie